על מנת לשמור על תקינותה של מעלית הבניין לאורך זמן, מומלץ לשמור על מספר קווים מנחים שיסייעו להאריך את חייה. הצעד הראשון והבסיסי הוא כמובן לדאוג לבנייה תקינה של פיר המעלית ולבחירתה של המעלית עצמה. אך אין בכך די. לאחר שהבדיקה הראשונית אישרה כי המעלית בטוחה לשימוש, חשוב להקפיד על בדיקות שוטפת ועל טיפול תקופתי בעת הצורך.

בדיקה ראשונית

כל מעלית הנמצאת בשימוש בבניין כלשהו במדינת ישראל, חייבת על פי החוק לעמוד בתקן מספר 2481. את הבדיקה הראשונית של המעלית עושה נציג מטעם מכון התקנים, ובעלותה נושא יצרן המעלית. תפקידה של בדיקה זו היא לבדוק את מידת עמידתה של המעלית בתקן שנקבע ואת טיב פעולתה. רק לאחר שהמעלית עובר בדיקה זו בהצלחה, יוכלו דיירי הבניין לעשות בה שימוש. כשנה לאחר הבדיקה נמצאת המעלית באחריותו של מתקין המעלית שמתחייב לבצע תיקונים במידה שהם נדרשים, וזאת בהנחה שנחתם עימו הסכם המסדיר את חובתו בבירור. לפני בחירה במתקין חשוב כמובן לוודא כי מדובר במתקין מורשה הנמצא ברשימת המתקינים המוסמכים שמפרסם משרד העבודה.

בדיקה תקופתית

גם לאחר שהמעלית קיבלה את האישור להפעלתה, וגם כשמדובר במעלית חדשה, נדרש בעל המעלית לבצע אחת לחצי שנה בדיקה תקופתית של אופן פעולתה. גם את הבדיקה חייב לבצע אדם שהוסמך לשם כך, ששמו נמצא ברשימת הבודקים המוסמכים של משרד העבודה. הבודק יוודא כי המעלית פועלת כשורה, ייבחן אם יש צורך בשימון או בהחלפת רכיבים שונים ויבדוק כמובן גם את פיר המעלית ואת חדר המכונות. בסיומה של הבדיקה התקופתית יגיש הבודק תסקיר המסכם את הביקור ומציין אם ישנם דברים הטעונים תיקון. במקרה שהבודק איתר כשלי בטיחות חמורים הוא יכול להביא גם להשבתתה של המעלית.

תחזוקה שוטפת

בדיקה תקופתית הכרחית על מנת להבטיח את תקינותה של המעלית, אך על מנת שבסופה של הבדיקה יוגש תסקיר חיובי, יש צורך להקפיד על תחזוקה שוטפת של מעלית הבניין. לשם כך כל בעל מעלית מחויב בהתקשרות עם חברת שירות מעליות שתוודא את בטיחותה של המעלית. בעת בחירת  חברת שירות, חשוב לוודא כי יש בידה רישיון שהונפק על ידי משרד העבודה, וכי היא מעסיקה טכנאים מוסמכים כפי שדורש החוק. במסגרת שירות אחזקת מעליות דואגת חברת השירות לבצע טיפולים שוטפים הכוללים שימון של הרכיבים השונים, החלפה של רכיבים, חיזוק ברגים בעת הצורך, ניקוי המנגנונים ובדיקת הפיר וחדר המכונות.

תחזוק נכון מתחיל בשימוש נכון

אף על פי שאין לזלזל בחשיבות הטיפול השוטף במעלית, חשוב לא פחות מכך לוודא כי השימוש היומיומי במעלית הוא תקין. עבור כל מעלית מגדיר היצרן את אופן השימוש הראוי וחשוב מאוד לציית להוראות השימוש שנקבעו. ראשית, יש לשים לב למשקל המקסימלי שמותר במעלית. חשוב להקפיד שלא לעבור את המשקל שהוגדר, ולא להעמיס על המעלית מעבר ליכולותיה. עומס יתר עלול להוביל לאסון. במקרים שבהם נשמעים קולות שונים ויוצאי דופן בעת פעולת המעלית, יש להזמין טכנאי מעליות בהקדם לבדיקת העניין. הוראה זו יפה גם לכל דבר חריג אחר שדיירי הבניין מגלים במעלית. עניין חשוב נוסף נוגע לניקיון המעלית – יש להנחות את צוות הניקיון שלא לשפוך מים לפיר המעלית או בתוך תא המעלית עצמו. לבסוף, חשוב שדיירי הבניין (כולל הילדים) יכירו את הוראות השימוש, כשמדי פעם כדאי לבדוק גם את תקינותו של פעמון החירום.  

התנהגות בעת שעת חירום

לצד הפעולות השגרתיות של תחזוקת מעליות והשמירה על תקינותן, יש להקפיד גם על אופן השימוש במעלית בשעות חירום. כידוע, במידה שפורצת שריפה בבניין או כאשר יש ספק באשר ליכולתה של המעלית לפעול כשורה – יש להימנע מהשימוש בה. כאשר אדם נלכד במעלית ואינו מסוגל לצאת באופן עצמאי, יש להיעזר בחברת השירות. על כן, במסגרת החוזה שנחתם עם החברה מומלץ להגדיר את היקף השירות שניתן בעת מצבי חירום, ואת זמינותם של הטכנאים.

המרכבה 25, אזור התעשייה חולון 58851  |  טלפון רב קווי:  03-5597075 (מענה 24 שעות ביממה)  |  פקס: 03-5569861  |  דוא"ל: info@alred.co.il    

HaMerkava 25 Street , Holon 58851, Israel  |  Tel: +972-3-5597075 (24/7)  |  Fax: +972-3-5569861  |  Email: info@alred.co.il