החוק במדינת ישראל קובע כי בחצי השנה הראשונה מחויב יצרן המעליות לספק שירות ללא תשלום בהתאם לדרישת הלקוח. אלא שלאחר תקופה זו, עוברת האחריות על תחזוקת המעלית לדיירי הבניין. על מנת להבטיח את תקינותה של המעלית גם בעתיד חשוב לבחור בחברת שירות מעליות מקצועית ואיכותית. להלן מדריך קצר.

התקנת מעלית - מה אומר החוק

על פי החוק במדינת ישראל, מעליות נוסעים ומשאות צריכות לעמוד בתקן מספר 2481 והתקנה של מעלית צריכה להתבצע רק על ידי חברה מורשת העומדת בתקן. בסיום התקנתה של המעלית חלה חובה לבדוק את פעולתה, ובלא בדיקה זאת, השימוש במעלית אסור. הבדיקה הראשונית של המעלית נעשית על ידי מכון התקנים ועלותה של הבדיקה משולמת בידי יצרן המעלית.

תהליך התקנת המעלית

על מנת להתחיל בעבודת ההתקנה של המעלית יש לבחור ראשית כל את מקומו של הפיר ואת גודלו. מטרתו של הפיר הוא לאפשר את תנועתה של המעלית בין קומות הביניין ועל כן, יש לבנות אותו לפני התקנת המעלית. בבניינים חדשים עבודת הבנייה נעשית כחלק עבודת הבניין הרגילה, אך בבניין קיים יהיה צורך לעבוד בחדר המדרגות במשך מספר שבועות על מנת להשלים את בניית הפיר. מסיבה זו, ישנם מקרים שבהם יעדיפו הדיירים לבחור בפיר חיצוני העשוי מתכת, ויתקינו בו מעלית חיצונית. במקרים שבהם מדובר בפיר חיצוני, הרי שהמעלית תהיה לרוב מעלית הידראולית ולא מעלית חשמלית המחייבת בנייה של חדר ייעודי על גג הבניין.

בדיקות שמחייב החוק

על פי הנקבע בחוק, כל חצי שנה יש לבצע בדיקת בטיחות של המעלית. את הבדיקה צריך לבצע אדם שהוכשר לכך באופן רשמי, כשאת רשימת הבודקים המוסמכים מפרסם משרד העבודה. בסיומה של הבדיקה צריך בעל המעלית לקבל "תסקיר בדיקה" הנשלח גם למשרד העבודה שעוקב גם אחרי השלמתם של התיקונים שיש לבצע על פי התסקיר. אם התסקיר מעלה כי ישנם ליקויים חמורים, הרי שהמעלית תושבת עד שיבוצעו כל התיקונים הנדרשים. מלבד הבדיקה החצי שנתית, דורש החוק לקיים טיפול שוטף במעלית הכולל שימון של חלקי המעלית הרלוונטיים כמו גם החלפה של רכיבים שהתבלו. לשם כך, נדרש כל בעל מעלית לחתום על חוזה התקשרות עם ספקית שירות מעליות, המחזיקה ברישיון מתאים.

בדיקת רקע

כאשר בוחרים בחברת שירות מעליות, יש לבצע בדיקת רקע מקיפה שבמסגרתה חשוב לברר את הפרטים הבאים: האם החברה מחזיקה ברישיון כחוק, מהו הוותק של החברה ומהו ניסיונה, מיהו הגורם האחראי שעימו יהיו דיירי הבניין בקשר והאם יש בידו תעודת הכשרה מתאימה והאם החלפים שבהם עושה החברה שימוש הם מקוריים. אם הדבר אפשרי רצוי לבקש מספקית השירות שמות של לקוחות קיימים שיכולים  להעיד על טיב השירות שניתן להם. 

מה כולל השירות

במסגרת החוזה בנחתם עם חברת השירות, יכולים הדיירים להגדיר אלו שירותים הם מעוניינים לקבל מחברת השירות. בדיקה חצי שנתית היא כמובן הכרחית, כמו גם טיפול שוטף שמטרתו מניעת בלאי. יש לוודא גם כי השירות כולל גם תיקונים בעת הצורך, וחשוב לבדוק אם עלות החלפים נכללת אף היא בהסכם השירות.

 זמינות ושירות

אחד הדברים החשובים ביותר בעת בחירתה של חברת שירות מעליות, הוא זמינותו של הטכנאי. מומלץ מאוד כי זמן ההגעה של הטכנאי למקום יהיה באותו היום של הקריאה, וכי מוקד השירות של החברה יהיה זמין לקבלת פניות. במקרים שבהם נדרש חילוץ של אנשים שנותרו לכודים במעלית יש לעתים אפשרות להיחלץ גם ללא סיוע, וחשוב כי הדיירים יחזיקו ברשימת הוראות מפורטת שתתלה במקום בולט בבניין. לעומת זאת, כאשר אין באפשרות הדיירים לבצע חילוץ עצמאי, חשוב שחברת שירות המעליות שנבחרה תדע לענות על הצורך במהירות האפשרית. על כן, כדאי לברר עם חברת השירות האם היא מציעה שירותי כוננות לשעת חירום ומהי עלותם.

המרכבה 25, אזור התעשייה חולון 58851  |  טלפון רב קווי:  03-5597075 (מענה 24 שעות ביממה)  |  פקס: 03-5569861  |  דוא"ל: info@alred.co.il    

HaMerkava 25 Street , Holon 58851, Israel  |  Tel: +972-3-5597075 (24/7)  |  Fax: +972-3-5569861  |  Email: info@alred.co.il