אחד הקריטריונים שעל פיהם נשפט היום בניין מגורים הוא קיומה של מעלית המשותפת לדיירי הבניין. המעלית מקלה משמעותית את חייהם של דיירי הבניין, ומאפשרת להם התנהלות נוחה בשגרת היום יום. אולם, מה לגבי מבנים ישנים שבהם לא קיימת מעלית? על כך במאמר הבא.

מה אומר החוק

החל משנת 1974 כל בניין הכולל למעלה מארבע קומות, מחייב התקנת מעלית. אך מכיוון שתקן זה לא היה קיים לפני כן, ישנם בניינים ישנים רבים שהמעלית חסרה בהם. במקרים אלו, נדרשת לעתים התקנת מעלית בבניין מתוך מטרה להקל את חיי יושביו. החוק מגדיר באופן מדויק את הדרישות ממעלית זו ומפרט את ההגבלות השונות. מידות המעלית למשל צריכות להיות לפחות 80 X 120 ס"מ, ובמידה שמעוניינים לסטות מתקן זה נדרש אישור מיוחד של מהנדס העיר. החוק אף מגדיר מהו הרוחב המינימלי של פרוזדור הכניסה לדירה, כאשר מטרתה של תקנה זו היא לאפשר ביצוע שינויים שונים לשם בנייתו של פיר למעלית. גם כאן יש מקום לגמישות מסוימת, אך נדרשת הסכמה של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. קריטריונים אחרים מפרטים את רוחב המדרגות ואת רום המדרגות כאשר כל הגבלות אלו מפורטות בתקן 24 שנקבע בחוק. תקן זה מאפשר לוועדה לתכנון ולבנייה לגלות גמישות רבה, שכן מטרת המחוקק היא לאפשר לדיירי הבניין להקים במהירות ובקלות את המעלית המבוקשת.

השגת הסכמה

לפני שמתחילים בתכנון הליך התקנתה של מעלית, יש צורך בהשגת הסכמתם של דיירי הבניין. לשם כך לפחות שני שליש מהדיירים מתבקשים לחתום על הסכמה, כשהעלות הכספית של הקמת המעלית מתחלקת בין בעלי הדירות. יחד עם זאת, דיירים הגרים בקומת הקרקע אינם נדרשים להשתתף במימון עלות ההתקנה של המעלית, ובמקרים אחרים העלות הזאת תתחלק באופן כזה שהדיירים הגרים בקומות העליונות יותר ישלמו נתח גדול יותר מעלות ההתקנה. מומלץ כי ההסכמה של בעלי הדירות תושג באופן מסודר לאחר פגישה, שבמסגרתה יש לוודא כי התקנת המעלית אינה פוגעת באופן מהותי ברכוש או במראהו של הבניין. בסופה של פגישת הדיירים מומלץ למנות צוות שיהיה האחראי לטיפול בנושא ושמעת לעת ימסור דיווח מפורט לדיירי הבניין בנושא התקדמות הפרויקט.

הכנת התשתית

לאחר שהושגה הסכמתם של דיירי הבניין יש לשכור את שירותיה של חברת מעליות שתכין תכנית מסודרת להתקנתה של המעלית בבניין. תכניות הקמתה של המעלית דורשות כאמור את הסכמתה של הוועדה לתכנון ולבנייה של הרשות המקומית, ועל כן שלב זה הוא שלב מרכזי בתהליך. במסגרת הכנת התשתית למעלית יש לשקול את התנאים הקיימים בבניין. המהנדס המתכנן צריך לוודא כי קיימת אפשרות להקמתו של פיר מעלית בטוח, כשיש אפשרות לבנייתו של פיר פנימי או פיר חיצוני. פיר פנימי נבנה בתוך חלל המדרגות ולעתים נדרש שינוי בגרם המדרגות כדי לאפשר את התקנת המעלית. במקרים רבים אפשר לשנות למשל את הרוחב של גרם המדרגות ולהתאים אותו לגודלו הנדרש של הפיר. במקרים שבהם לא מתאפשרת הקמתו של פיר פנימי, ניתן לשקול הקמה של פיר חיצוני המותקן באחד מצידי הבניין. על מנת שפיר מסוג זה לא יפגע בחזות המבנה יש לתכנן אותו בשום שכל, ומומלץ להיעזר בחברת מעליות מקצועית ומנוסה.

באיזו מעלית לבחור

לאחר תכנון פיר המעלית ניתן לבחור את סוג המעלית הנדרשת. ניתן כאמור להתקין מעלית פנימית שתעבור בחלל המדרגות עצמו, או מעלית חיצונית במקרים שבהם מוקם פיר חיצוני. כיום ניתן להתקין שני סוגים של מעליות, מעלית הידראולית ומעלית חשמלית. מעלית חשמלית היא לרוב מהירה יותר. המעלית ההידראולית מופעלת בעזרת לחץ שמן, ועל כן גם במקרים של הפסקת חשמל יש אפשרות להוריד את המעלית לקומת הקרקע ולפתוח את הדלתות. עניין חשוב נוסף שיש לשים לב אליו הוא גודל המעלית. לא כל המעליות מאפשרות מעבר של כיסא גלגלים למשל, ובכל מקרה, יש להתחשב בצרכים של כל דיירי הבניין.  

לסיכום, התקנתה של מעלית בבניין קיים צריכה לעשות תוך התחשבות במגבלות המבנה ובצרכי הדיירים. על מנת שהתקנה זו תיעשה באופן היעיל ביותר, יש להתייעץ עם גורמים המתמחים בתחום.

המרכבה 25, אזור התעשייה חולון 58851  |  טלפון רב קווי:  03-5597075 (מענה 24 שעות ביממה)  |  פקס: 03-5569861  |  דוא"ל: info@alred.co.il    

HaMerkava 25 Street , Holon 58851, Israel  |  Tel: +972-3-5597075 (24/7)  |  Fax: +972-3-5569861  |  Email: info@alred.co.il