כל בניין דירות נדרש למעלית, כך נקבע בחוק הישראלי. אלא שישנם בניינים רבים שנבנו בטרם נקבע חוק זה. כיום, המגמה היא להתקין גם בבניינים ישנים מעלית שתשרת את צורכי הדיירים. אך מכיוון שמדובר בעניין רגיש, ולמען שמירה על יחסי שכנות טובים, כדאי לשים לב לדגשים הבאים.

מה כן עושים

השגת הסכמת הדיירים

התקנתה של מעלית היא תהליך שעלול להיות כרוך בתקופה של אי נוחות לדיירים מסוימים. בשל כך לעתים ישנם מקרים שבהם דיירים אחדים מתנגדים להתקנת מעלית. על מנת לשמור על תקינותם של יחסי השכנים כדאי לוודא כי תהליך ההתקנה של המעלית נעשה באופן שקוף ומוסכם. כשעולה האפשרות של התקנת מעלית בבניין קיים, הדיירים נדרשים לקיים אסיפה שעל קיומה יש להודיע לכל הדיירים. הקמה של מעלית אינה מחייבת הסכמה פה אחד, אך נדרש כי לפחות שני שלישים מהדיירים יביעו את הסכמתם להתקנת המעלית. בסופה של הישיבה יש לקיים הצבעה מסודרת ולהחליט על אופן הפנייה לוועדת התכנון והבנייה של היישוב. במידת הצורך ניתן למנות את הנציגים ולבצע חלוקה של תפקידים להשלמת הפרויקט.

 

פועלים בהתאם לחוק

התקנתה של מעלית בבניין קיים היא פעמים רבות עניין מורכב מאוד. בניינים ישנים רבים תוכננו ונבנו לפני שהמעלית הפכה להיות סטנדרט נדרש. על כן, במקרים רבים יש צורך לבצע שינויים במבנה הקיים ובחלל המדרגות על מנת שיהיה די מקום להקמת פיר של מעלית. לשם כך חשוב לשכור את שרותיה של חברת מעליות מקצועית ובעלת ניסיון שתוכל לבצע את עבודת ההתקנה בהתאם לתוכנית שבונה מהנדס. יש לוודא כי המהנדס שמרכיב את תוכנית ההתקנה הוא בעל ההכשרה המתאימה, וכי התוכנית שהורכבה זוכה לקבל את אישורה של הוועדה לתכנון ולבנייה. עניין זה חשוב ביותר מכיוון שתוכנית לא מתאימה או התקנה לא מקצועית של המעלית עלולות חלילה לגרום לנזקים ברכוש או חמור מכך לנפגעים.

 

בוחרים בחברה אמינה

כפי שמשתמע מהכתוב לעיל, אחד הדברים החשובים ביותר שאין להתפשר עליהם בעת התקנתה של מעלית הוא הבחירה בחברת מעליות מקצועית ומוכרת. יש אפשרות גם לבחור בחברת מעליות שתוכל לבצע בהמשך עבודות תחזוקה הנדרשות מדי פעם בהתאם לתקן שקבע החוק. מומלץ לבדוק אילו שירותים נוספים מספקת חברת המעליות; האם עומדים לרשותה טכנאים שעברו הכשרה מתאימה, איזה שירות היא נותנת במקרי חירום, ואילו הגבלות חלות על הסכם השירות שנחתם עמה. ניתן כמובן לפנות למספר חברות שונות ולהשוות בין ההצעות השונות. בהקשר לזה חשוב לשים לב מה בדיוק כוללת ההצעה שמקבלים ומהם היתרונות והחסרונות של כל הצעה והצעה.

 

מה לא עושים

עבודות קודמות בדקתם?

במקרים רבים אנשים בוחרים במוצר או בשירות מסוימים בהתבסס על המלצה חיובית ששמעו. המלצות הן התחלה טובה, אך זהו רק הצעד הראשון. מכיוון שהקמתה של מעלית כרוכה בעלות כספית, חשוב לברר פרטים נוספים. לשיקולי העלות מתווספים גם שיקולי בטיחות, שלהם יש חשיבות רבה יותר. על כן, לפני שמבצעים את ההחלטה הסופית חשוב לבחון את הפרויקטים הקודמים של חברת המעליות. אין לבחור בחברה על בסיס המלצות בלבד, שכן אז עלולים לקבל החלטה שגויה.

 

לא מעגלים פינות

הקריטריון המשמעותי ביותר בעת התקנתה של מעלית הוא נושא הבטיחות. לא לחינם קבעו המחוקקים את תקן 24. מטרתו של תקן זה היא להסדיר את תחום המעליות ולוודא כי דייריו של בניין אינם מצויים בסיכון. כשבוחרים בחברת מעליות חשוב לשים לב לאופן ביצוע עבודת ההתקנה, ואין "לעגל פינות" רק בכדי לחסוך כמה שקלים. כפי שמתגלה לעתים בעולם הבנייה, מי שמחפש קיצורי דרך ומחירים מוזלים ללא פרופורציה, משלם בסופו של דבר מחיר כבד.

 

לא כולם משלמים

כאשר מתכננים את תקציב התקנתה של מעלית הבניין, אין להניח כי כל הדיירים ישתתפו באופן שווה בעלותו של הפרויקט. לרוב, הדיירים בקומת הקרקע אינם נדרשים לשלם את עלות התקנתה של המעלית, ובמקרים רבים עיקר התשלום יתחלק בין דיירי הקומות העליונות של הבניין. לכן, חשוב להגדיר היטב את אופן המימון של הפרויקט. חשוב גם לשקול את סוגיית השימוש במעלית; האם דיירים שלא השתתפו במימון זכאים לעשות שימוש במעלית? וכד'.

 

מתוך הדברים הנזכרים לעיל, במסגרת כללי "עשה ואל תעשה" המסר החשוב ביותר הוא לתכנן את הפרויקט היטב ולבחור בחברת מעליות אמינה ומקצועית שתוכל להשלים את העבודה ביעילות ובמהירות האפשרית.

המרכבה 25, אזור התעשייה חולון 58851  |  טלפון רב קווי:  03-5597075 (מענה 24 שעות ביממה)  |  פקס: 03-5569861  |  דוא"ל: info@alred.co.il    

HaMerkava 25 Street , Holon 58851, Israel  |  Tel: +972-3-5597075 (24/7)  |  Fax: +972-3-5569861  |  Email: info@alred.co.il